Biltest: Volvo V60 DRIVe

september 7, 2016

Av Volvos elva modeller finns DrivE-systemet i sju av dessa då S60- och V60-modellerna gör sitt intrång på marknaden. Det betyder att de alla smyger inunder 120-grams Volvo v60 drive biltestribban med god marginal. När det gäller nykomlingarna i gänget så kan de visa upp finfina siffror.
Vad sägs om ett CO2-utsläpp på 114 gram per kilometer för S60 och 119 g/km för V60 samtidigt som bränsletörsten hålls nere till 0,43 liter milen (S60) och 0,45 på V60.

Följ med på en provtur i V60 och räkna dropparna.

volvo v60 drive provkördEfter ett par timmars körning är jag på Varaslätten ett tiotal mil norr om Göteborg och svänger in på Bjertorp slott. Slottet som är i jugendstil är från nittonhundratalets början och ritades av dåtidens stora arkitekt Ferdinand Boberg. Slottet har också en bra restaurang och blev utnämnd till ”Sveriges Bästa Bord” 2010, så här kan jag få mig en god lunch.
De förändringar som gjorts i designen på Volvo V60 för att anpassa den till DrivE är förutom det gröna DrivE-emblemet på bakluckan är att man delvis täckt för grillen, satt på 16-tums däck med volvo v60 drive artikellågt rullmotstånd som också bidrar till låg förbrukning och låga utsläpp och naturligtvis optimerat motorn.

Grunden i DrivE-konceptet är en uppgraderad 1.6-liters turbodiesel som har sitt ursprung från PSA-gruppen (Citroën och Peugeot) med tidigare 109 hk men som nu kan visa upp 115 hk och 270 newtonmeter. Två viktiga ingredienser spelar här en avgörande roll för att komma ner i förbrukning och utsläpp.

Ett; en sexväxlad manuell låda (någon automat finns inte i nuläget) där den 6:e växeln är en ren överväxel och två; start&stop-systemet som gör att S60 hamnar på ett CO2-värde av 114 g/km och V60 på 119 g/km. Det är lågt, men systermodellerna C30, S40 och V50 har ännu lägre värden som stannar på 99 g/km.

När det gäller förbrukningen så slickar S60 i sig 0,43 liter milen och V60 två centiliter mer, det vill säga 0,45 liter milen. Det är 30% lägre förbrukning som man fått genom en rad justeringar.

Start&stop-systemet säger Volvo ska spara in 5% bränsle i stadstrafik och minska koldioxidutsläppen med 4-5%. Förutom att motorn stängs av vid rödljus eller då man står stilla i kö går många elektroniska system som t.ex. luftkonditioneringen ner i ett viloläge utan att för den sakens skull strunta i inställda värden. Start&stop går att volvo v60 drive loggastänga av om man så vill.

Som de andra DrivE-modellerna har S60 och V60 så kallad energiåtervinning. Det betyder att så fort jag som förare släpper på gasen eller bromsar går den motorbromsenergi till batterierna som är två till antalet.

Störst vinst med start&stop gör den som bor i en storstad som kanske Madrid, Paris eller Frankfurt. Där kan man hamna i köer som står helt stilla. Knappast händer det i Norrköping, Malmö eller ens Stockholm utan här rullar det, om än sakta. Alltså ingen direkt vinst för oss svenskar med start&stop.volvo v60 drive testkörd

Då bränsleförbrukning och utsläppsnormer är räknade i laboratoriemiljö brukar de sällan stämma med verkligheten. Detta då själva körcykeln görs utan vare sig luftkonditionering, radio eller ljus. Några 0,45 liter milen blev det inte utan snarare 0,56 liter milen. Men det är bra ändå. Notera då att jag kört på ett normalt sett. Det vill säga använt både ljus, vindrutetorkare, radio och luftkonditionering och gasat och bromsat som man bör.

Efter en riktigt god lunch är det dags att lämna slottet och köra vidare till nästa anhalt som är Landvetters flygplats. På vägen dit kan jag säga att det inte blev någon direkt ”fiskörning” då tiden var knapp. Chassit svarade väl upp till förväntningarna fastän kanske lite väl stumt och hårt. Den snåla motorn får klart godkänt även om den inte är någon sprinter direkt.

Volvo V60 DrivE

Motor/effekt: 1.6 liter, 4 cyl, turbodieselturbo, 115 hk
Prestanda: toppfart 195 km/tim, 0-100 11,3 sek.
Förbrukning/miljö: 0,45 liter/mil, CO2 119 g/km.
Pris:
 från 267 000:-

Tags: , ,

Warning: Division by zero in /storage/content/61/195961/bilplatsen.se/public_html/wp-includes/comment-template.php on line 1338

Contributors



Nyheter

Kontakta Bilplatsen

Namn:*
E-mail:*
Message: