Biltest: Dacia Duster

maj 20, 2016

Rumänska Dacia som byggs av franska Renault och som klassas som ett lågprismärke har verkligenDacia Duster test blivit en märkesfavorit att räkna med. 
Många höjda ögonbryn blev det på bilsalongen i Genève 2008 då Dacia presenterade en minst sagt het konceptsuv – Dacia Duster – som nu kommer i en mildare men verklig version än vad som då utlovades. Då bilmärket nu flyttar in bland premiummärkena påverkar det också prisbilden som i slutändan inte längre har sin budgetstatus kvar.

Knappt två år efter Genèvesalongen var det dags för den färdiga bilen. Duster har som sagt inte samma kaxiga attityd som det senast bjöds på i konceptversionen. Hade den haft det så skulle nog Duster placerat sig i frontlinjen bland alla stadsjeepar som Hyundai ix35 (199 900:- i bas), Nissan Quashqai (198 000:-) eller Skoda Yeti (179 900:-).

Vad som nu talar till Dusters fördel kan först och främst räknas i kronor och ören då Dacia Duster i jämförelse med de ovan nämnda konkurrenterna kostar minst fyrtiofem tusen kronor mindre i basutförande. Då har man en 1,6-liters bensinmotor på 105 hk under huven och fyrhjulsdrivning.

Storleksmässigt känns Duster ganska lagom med sin totallängd på 431 centimeter vilket gör den 10 cm kortare än Hyundai ix35 men lika många centimeter längre än Skoda Yeti och 20 cm kortare än Nissan Quashqai. Men bredden på alla bilarna är ungefär desamma.

Den utvändiga designen är ganska tuff även om den inte har något som direkt sticker ut och gör att den har ”det”.
Tar jag mig in bakom ratten så möts jag här av en väldesignad instrumentpanel.

dacia duster drive
Radion är inte standard utan separat tillval. Men man kan lätt köpa en radio/CD och installera som på gamla tider då också tjuven snodde den lika enkelt, ofta dagen efter. 

Förflyttar jag mig till baksätet så sitter här två vuxna mycket bra. Okej, det må vara att baksätet är något hårt men utrymmet för knän och till innertaket är bra.

Längst bak är bagaget och med fem åkande får man här in 408 lådliter bagage om man inte släpper ut baksätespassagerarna och fäller baksätet (ej delbart som standard utan då får man fälla hela baksätet) som då erbjuder ett bagage på 1 570 lådliter. Under bagagerumsgolvet finns plats för ett riktigt reservhjul (tillval 1 000:-) men istället för det har alla Duster reparationskit.dacia duster interiör
Två motoralternativ finns att tillgå; en bensinare på 1,6 liter, 16 ventiler och 105 hk med fyrhjulsdrivning (4×4). Det andra motoralternativet är en 1,5-liters turbodiesel på 109 hk, även den med fyrhjulsdrivning (som testbilen). Förbrukningen av brännolja hamnar här på 0,56 liter milen och utsläppen av CO2 145 g/km. Något lägre förbrukning men också lägre utsläpp av CO2 får man i den tvåhjulsdrivna Duster (4×2) som har samma turbodiesel men på 107 hk.

Dieselkonsumtionen landar då på 0,53 och CO2-utsläppen 139 g/km. Men nog ska det vara fyrhjulsdrivning ändå. Systemet som kommer från den japanska kusinen Nissan klär Dacia Duster mycket väl.

Dacia Duster försöker i konkurrensen framhålla sig mer som en robust och praktisk kombi-stadsjeep än en SUV. Ändå finns här stadsjeep- och SUV-attribut som bra markfrigång (21 centimeter) vare sig man väljer två- eller fyrhjulsdrivning. Ingångs- och utgångsvinkel är 30 respektive 36 grader och rampvinkeln är 23 grader. Alla komponenter, även motoralternativen är ’made by Renault’.

dacia duster offroadVid körning har jag tre körlägen att välja på. Normalt sett i ’Autoläge’ har jag framhjulsdrivning men skulle framhjulen tappa fäste i t.ex. snöslask eller liknande skickas drivningen till bakaxeln. Men i lite mer tuffa förhållande då man kanske ska dra upp båten inför vintern kan jag låsa drivningen i 50/50 mellan fram- och bakaxel. Annars kan jag vrida vredet till ’4×2-läge’ vilket gör bilen framhjulsdriven. Då går det också åt mindre bränsle.

Dacia Duster finns i två utrustningsnivåer. Duster heter basversionen och lägger man till 14 000:- blir bilen uppgraderad till Laureate. Då får man elfönsterhissar fram, uppvärmda framsäten, bältessträckare fram, eljusterbara och uppvärmda ytterbackspeglar och fäll- delbart baksäte. Det här med säkerheten är inte Dacias starkaste kort. I standard har man visserligen trepunktsbälten med belastningsbegränsare fram och krockkuddar till förare och frampassagerare, men för att få bältessträckare måste man välja Laureate. ESP med elektronisk bromskraftfördelning och panikbromsassistans är nu också standard.

Dacia Duster 

Motor: 4 cyl, turbodiesel,  109 hk – 240 Nm
Prestanda: 12,5 sek – 168 km/tim
Förbrukning och miljö: 0,56 liter/mil CO2: 145 g/km
Släpvagnsvikt:
 1369 kg
Garantier: Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 6 år.
Pris:
 från 134 900:-, för testbilen 178 900:-

Tags: , , ,

Warning: Division by zero in /storage/content/61/195961/bilplatsen.se/public_html/wp-includes/comment-template.php on line 1338

Contributors



Nyheter

Kontakta Bilplatsen

Namn:*
E-mail:*
Message: