Biltest Suzuki Ignis

mars 28, 2017

Flirtar med vintageSuzuki ignis suv test

För femton år sedan såg första Suzuki Ignis dagens ljus, då som en småbil. Nu – i den nya Ignis är allt – förutom namnet som bortbytt. Den är större, tuffare och rundare och har hamnat i SUV-facket istället. Visst, den är fortfarande liten, faktiskt så är det bara en SUV som är mindre, Fiat Panda men det skiljer då bara en decimeter. Så det är en perfekt citybil, för den som vill ha lite större utrymme än en småbil och lite mer attityd än en kombi.

Ska jag vara ärlig så tänkte jag både en och två gånger när de sa att vi skulle testa Suzukis nya SUV – på gatorna i Rom. Min första tanke, hur ska det gå?? Men det är ju just det, den funkar ypperligt både i den italienska huvudstadstrafiken med sina snabba vändningar och på småvägarna som leder ut via grusvägar där vidderna fylls av Suzuki suv ignisvinstockar, där märks gupp och ojämnheterna på vägen knappt alls.

Den är liten och söt och första beskrivande ordet jag får fram gällande exteriören är bubbelgums-söt. Den har inga hårda linjer, allt flyter på – mjukt och snällt, ja det är nästan som att den är tagen rakt ur en tecknad serie eller sonens favvofilm – Bilar. Interiört såIgnis Interiör har designteamet fått till en rejäl flirt med sjuttiotalet, det genom de stora knapparna på mittkonsolen. Här ser man klart och tydligt vad var knapp har för funktion och man inser tydligt att de hade en tanke bakom citatet ”enkelheten är standard” när de skapade bilen.

När vi tar oss ut från den hetsiga trafiken så får vi chans att känna på vad motorn har att ge. Det är ett så kallt milt hybridsystem som gömmer sig under motorhuven, där ett litiumjon-batteri får energi från inbromsningar och med hjälp av en generator sedan kan vara med och hjälpa till vid exempelvis start/stopp samt starthjälp i backe, mycket bekvämt. Även om man nu pratar om ett ”milt hybridsystem” så döljer det sig en liten tiger där i DualJet-motorn, det brummar och fräser från motorrummet när vi passerar de italienska medtrafikanterna.
Suzuki Ignis biltest bagagelukaSuzuki medger dock att en något starkare motor kan komma att fås i framöver, för man känner att den klarar det, Ignis själv vill nog ha det. Det är ju en SUV som är en perfekt citybil, som är perfekt att åka till landet med, då kanske man vill ha lite mera ”kräm”.
På tal om att åka till landet så erbjuder Ignis ett bra bagageutrymme, kanske inte det största i klassen med sina 204 liter (fyrhjulsdrivningen äter upp lite plats där) men man kan faktiskt enkelt göra så att baksätet ”glider framåt” utan större ansträngning och man får då 490 liter att packa i.

Näe, man ska verkligen inte döma hunden efter håret, för visst fick man gott om plats i bubbelgumssöta Ignis och är man trött på alla de där hypermoderna teknikerna som man ändå inte vågar ändra inställningarna på – så är det ju perfekt med en bil som går tillbaka till enkelheten och tillbaka till körglädjen i en ny sorts citybil med massor med charm.

Suzuki IgnisSuzuki ignis suv test

Motor: 4 cyl, 1.2 DualJet+SHVS, bensinmotor. Effekt: 90 hk och 66 kW, 120 Nm. Kraftöverföring: Allgrip fyrhjulsdrivning. 6-växlad manuell.
Prestanda: Toppfart: 165 km/tim. 0-100 km/tim: 11,5 sek. Förbrukning/Miljö: 0,47 liter per mil vid blandad körning. CO2: 106 g/km.
Mått/Vikt: (cm/kg/liter) längd: 370, bredd: 169, höjd: 159. Tjänstevikt: 975. Släpvagnsvikt: 1000. Bagagevolym: 204-490.
Garantier: (år) 3 nybil, 3 vagnskada, 3 lack, 3 assistans, 12 rostskydd.
Pris: från 137 900:- (som testbilen 171 900:-)

Jennifer Swedenborg, text & foto

Tags: , ,

Warning: Division by zero in /storage/content/61/195961/bilplatsen.se/public_html/wp-includes/comment-template.php on line 1338

Contributors



Nyheter

Kontakta Bilplatsen

Namn:*
E-mail:*
Message: