Biltest Nya Nissan Micra

mars 22, 2017

Den nya generationen

Som den femte generationen kommer den banbrytande Micran i ny design då den har blivit bådenissan micra biltest längre och bredare än sina föregångare.

Det är nog många som minns den första modellen av Micran som kom redan 1983, den var liten och tuff fast säkerheten kanske inte var på topp… Åren gick och vi har sedan dess fått se den lilla Micran resa sig över många andra småbilar för att nu, i sin femte generation vara fulländad.

Här har man inte tummat på någonting. Den är fortfarande tuff, men det är nog det enda som håller ihop släktbanden. Till historian hör att Nissan Micra kom samma år som Carola Häggkvist vann med Främling i melodifestivalen, så där har vi lite perspektiv. Micran har nu sålts i över sju miljoner exemplar, varav 3,5 av dem i Europa, så visst har den varit populär och det är ju inte slut än.

Den nya Nissan Micra är förfinad, en modern och innovativ kombikupé med riktig premiumkänsla, trots att det är en småbil vi kör. Karossen har starkt markerade linjer, motorhuven har blivit avkortad samtidigt som nissan micra 2017grillen fått en mer utmärkande design. Strålkastarna är i standard Halogen med LED-varselljus, men de finns som full-LED-strålkastare om man föredrar det. A-stolpens vinkel har minskat så man har en bättre uppsikt över vägen. De bakre B-och C-stolparna är svartlackerade vilket ger effekten som om att taket flyter ovanpå och i C-stolpen sitter även handtaget infällt i det svarta partiet. Fortsätter vi bakåt så markeras bakpartiet av en takspoiler samt de bumerangformade bakljusen och nertill sitter stötfångaren som gömmer undan avgasrören – riktigt snyggt!

Nissan micra förarsäte

Alexandra från Tjänstebilen provsitter i fram…

Framme vid förarplatsen märker jag stor skillnad till föregångarna. Här känns det riktigt bekvämt med bra stöd för svanken. Det finns plats både för den långa och den korta personen här.
Sätet har en något längre sätesdyna och själva stolen kan justeras längre framåt/bakåt än någon annan bil i B-segmentet. Multifunktionsratten är D-formad och är ställbar i både höjd och längd vilket är bra beroende på hur lång man är. Instrumentpanelen har en T-formad design med en 7-tums pekskärm med inbyggd DAB (digitalradio) på mittkonsolen som även är kopplad till AppleCarPlay. Inbyggda högtalare från BOSE finns i nackstöden så man kan få en riktig helhetsupplevelse under sin färd (tillval).

nissan micra baksäte jonas borgelund

…och Jonas från Teknikens värld testar baksätet.

Det finns många generösa förvaringsutrymmen i bilen, bland annat så är handskfacket stort – 10 liter – här får man plats med en 2-liters flaska om så önskas. Bagageutrymmet är på 300 liter (1004 liter om man väljer att fälla baksätet 60/40). Fler personanpassningsbara detaljer och kulörer kan såklart beställas via Nissans återförsäljare.

Hur är den att köra då?
Jag testade alla tre motorer och summeringen är sammantaget att Micran är en spännande bil att köra. Den är – oavsett motor pigg, följsam och stabil, tack vare den låga körställningen. Kupén är tyst och håller borta vägljud, men på både gott och ont hör man ändå motorns respons rätt tydligt. Motorerna som finns att välja på är först i botten en 1.0 liters trecylindrig bensinare på 73 hk och 54 kW, ett steg upp blir då, även den en trecylindrig bensinare men en turboladdad sådan på 90 hk och 66 kW och därefter en fyrcylindrig dieselturbo på 90 hk och 66 kW. Ja, det må vara 34 år sedan Nissan Micra lanserades, men det är nu med nya Nissan Micra som de verkligen har lyckats, på alla plan.

Micran tillverkas för första gången i en fransk Renault-fabrik, denna gång i den franska staden Flins, strax väster om nissan micra testadParis, där Micran kommer att dela monteringslina med Clio och Zoe och kommer sedan till Sverige under senvåren 2017.

Nissan Micra 2017

Motor: 3 cyl, 0.9, bensinturbo. Effekt: 90 hk, 66 kW 140 Nm. Kraftöverföring: 5-växlad manuell.
Mått/Vikt: (cm/kg/liter)Axelavstånd: 252, längd: 399 bredd: 194, höjd: 145. Tjänstevikt: 1082. Bagagevolym: 300-1004.
Prestanda: Toppfart: 175 km/tim. 0-100 km/tim: 12,1 sek.
Förbrukning/Miljö: 0,46 liter per mil vid blandad körning. CO2: 104 g/km.
Garantier: (år) 3 nybil /10.000 mil, 3 vagnskada, 12 rostskydd.
Pris: ej angetts vid publicering.

Jennifer Swedenborg, text & foto

Tags: , ,

Warning: Division by zero in /storage/content/61/195961/bilplatsen.se/public_html/wp-includes/comment-template.php on line 1338

Contributors



Nyheter

Kontakta Bilplatsen

Namn:*
E-mail:*
Message: