Biltest Mazda3 2017

februari 10, 2017

Provkörning av nya Mazda3 2017Mazda3 2017 header

Över fem miljoner Mazda3 har sålts sen lanseringen 2013 och nu kommer så modelluppdateringen av Mazda3 2017 med uppdaterad exteriör, uppfräschad interiör och ett nytt motoralternativ.
Vi kör kuststräckan utanför Barcelona för att få känna på den nya dieselmotorns rapphet och styrka på de kurviga och även långsträckta vägarna.

Säker körning
Motorn är effektiv och tyst och ger snabb respons när jag trycker ner gaspedalen. När jag lägger i högsta växeln (6:an) så nästintill flyger bilen fram på motorvägen. I de skarpa kurvorna längs bergsvägen här vid kusten blir jag påmind om Mazdas nyutvecklade system för bättre kurvtagning, G-vectoring, vilket märks och är väldigt behjälpligt då jag kanske ligger i något för hög hastighet emellanåt…

Mazda3 2017 bilartikelSäkerhetsfunktioner som Lane assist, Adaptiv farthållare och Brake assist finns endast i Optimum-paketet, däremot får man uppdaterad autobroms och elektronisk handbroms redan från standard. Fortsätter vi kika på standardpaketet så är det BiXenon-strålkastare men lägger man till lite och tar ett av de högre tillvalspaketen så får man de nya full-LED-strålkastarna och bakljus även de i full LED.

Snygg design och bra komfort

När vi körde vidare ner mot strandpromenaden strax söder om Barcelona för att möta havet, väckte bilen spanjorernas uppmärksamhet. Många kom fram och frågade och tog egna bilder då vi stannat för att fotografera den lilla hatchbacken.
Ja, man ser rätt snabbt att den fått sig en rejäl uppfräschning. I fronten ser vi att linjerna har blivit skarpare och strålkastarna blivit mer mazda3 testadutdragna mot sidorna för att följa karosslinjernas ”flow”. Även den bakre stötfångaren har blivit mer markerad och sänkts något.

Interiört har man förenklat instrumentpanelen och mittkonsolen har en stor infotainmentdisplay på 9,2 tum som visar navigation och musik om man så vill. Till denna kan man även smidigt koppla upp sig via Apple Car Play eller Android Auto. Komforten i Mazda3 2017 är bra, man sitter skönt både i fram- och baksätena. Bagageutrymmet är detsamma som hos föregångaren, dvs. 364 liter eller 1263 med nedfällt baksäte.

Mazda3 kommer med en ny turbomatad 1.5 liters dieselmotor på 105 hk. Den nya fyrcylindriga motorn motsvarar kraven hos Euro6 och gör 0-100 på 11 sekunder med en toppfart på 185 km/tim. Bränsleförbrukningen hamnar vid blandad körning på 0,38 l/mil och koldioxidutsläppet blir då 99 g CO2/km.
Mazda3 2017 artikelMed allt detta nu i beräkning, med känslan av att sitta bakom ratten och bara ”flyga” fram så kan jag verkligen säga att denna pigga och körvänliga bil är just det som jag misstänkt: en riktig utmanare inom golfklassen!

Mazda3 2017
Motor: 1.5 turbodiesel på 105 hk
Prestanda: toppfart 185 km/tim, 0-100 11 sekunder
Förbrukning/Miljö: 3,8 l/100 km, 99 g CO2/km
Garantier: 3 års/10 000 mil nybilsgaranti samt upp till 10 års/ 15 000 mil förlängd komponentgaranti.
3 års vagnskadegaranti, 12 års garanti mot genomrostning och 3 års Mazda vägassistans (upp till tio år om den årliga servicen sker hos en auktoriserad Mazdaverkstad).
Pris: från 167 100 till 247 500 kronor (den nya turbodieseln kostar 189 100 kronor).

Text och Foto: Jennifer Swedenborg

Tags: , ,

Warning: Division by zero in /storage/content/61/195961/bilplatsen.se/public_html/wp-includes/comment-template.php on line 1338

Contributors



Nyheter

Kontakta Bilplatsen

Namn:*
E-mail:*
Message: