Biltest Hyundai Ioniq

mars 6, 2017

Hyundai Ioniq – Lagom är bäst

Text och foto : Jennifer Swedenborg

Provkörningen av Hyundais senaste supermiljöbil Ioniq ägde rum här, i landet lagom, i vår huvudstad Stockholm.
Köerna är sådär lagom och livet på landet är lagom nära.hyundai ioniq testad
Vart vill jag komma med det här? Jo, för vid en första anblick är bilen just så. Lagom. Den sticker inte ut på något sätt och jag förstår att dess största konkurrent är Toyota Prius, även om du får lägga till cirka 50-100 tusen om du vill ha en sådan.

Supermiljöbil på flera vis
Så vad kan en Hyundai Ioniq Hybrid ge oss för sina 249 900 kronor?
Hyundai Ioniq köpa miljöbilMotorhuv, baklucka och hjulupphängning är gjort i aluminium, för att minska vikten. Den ligger tryggt och säkert i kurvorna och är följsam och behaglig att köra.
Rent utseendemässigt är den nästan vanlig, det enda som räddar den är hexagongrillen och de tuffa Bi-Xenon-strålkastarna med LED-ljus-signatur samt att den har en låg tyngdpunkt som förskönar uttrycket.

Den strömlinjeformade karossen har inga markerade linjer på motorhuven, det gör att den ser mjuk ut. Baktill ser den något bredare ut och den integrerade spoilern i bak delar bakrutan – vilket tyvärr förstör bakåtsikten något.

Bakom ratten är det en digital instrumentpanel som när jag går in i sportläget ändras till en färgglad mer ”analog-liknande” hastighetsmätare. När man kör känns det som att den glider fram så även när jag tar foten från gasen. Vill jag sakta ner – får jag bromsa och då är ju plusset att energin går tillbaka till batteripacken, en win-win-situation.

Rent faktamässigt får vi en väldigt bra hybrid som går jämnt i trafiken på både eldrift och bensin. Hyundai Ioniq bakifrånTopphastigheten är på 185 km/tim och kör man på endast eldrift är topphastigheten 120 km/tim.
Motorn är en 1,6 liters direktinsprutad bensinmotor på 105 hk som arbetar tillsammans med en elmotor på 32 kW (43,5 hk), bränsleförbrukningen blir då vid blandad körning 3,4 liter/100 km och koldioxidutsläppet hamnar på 79 g/km.

El eller Hybrid?
Självklart är de siffrorna på noll om man endast kör på eldrift, fast det blir svårt.
Det finns nämligen ingen inställning eller knapp som gör att man kan köra på endast eldrift. Här jobbar motorerna ihop. Även om elmotorn är igång så står alltid bensinmotorn redo. Självfallet finns ju alternativet att köpa sig den Hyundai Ioniq Ladd”renodlade” elbilen, som då tar dig 28 km på en laddning – då blir utsläppet såklart noll…

Hybriden har en räckvidd på ca 132 mil, på en tankning. Litium-jon-polymer-batteriet finns beläget under baksätet i bilen och bakom den, bensintanken på 45 liter.
Som man kan se på bilderna så påminner Ioniq väldigt mycket om de andra hybriderna vi har på marknaden, ändå är den bland de större i C-segmentet.
Man sitter bra både på förarplats och i baksätet och bagageutrymmet är på hela 550 liter.

Mobilvänlig bil
Vad som slår mig mest när jag hoppar in bakom ratten är att ett rent uttryck, nästintill för rent. Finns nästan Hyundai Ioniq Interiöringenting.
Än idag vet jag inte vad jag ska tycka om det. På mittkonsolen finner vi en lätthanterlig 7-tums pekskärm till vilken jag kan koppla upp mobilen via Apple Car Play eller Android Auto.
Längre ner finner jag ett tomt fack som visar sig vara en trådlös laddplats för alla mobiler med QI-kompatibelitet (de senare mobilerna från ca 2016 har det). Vid armstödet i mitten finns ytterligare ett litet fack, ytterligare en plats för mobilen och i armstödet finns USB-anslutning för att t.ex. ladda mobilen med.

Ja, en del plus och en del minus.
Den är helt lagom, precis som vi – i landet lagom gillar. Hyundai Ioniq kommer som Hybrid och elbil till Sverige nu i november och som Plug-in hybrid i september 2017. Priserna börjar på 249 900 kronor (371 900 för elblien).

Hyndai Ioniq

Motor: 1.6 direktinsprutad GDI motor på105 hk samt en 32 kW elmotor
Prestanda: toppfart 185 km/tim
Förbrukning / Miljö: 3,4 l/100 km, 79 g CO2/km
Garanti: Hyundais femårsgaranti samt 8 års garanti på batteriet (eller 20 000 mil)
Pris: från 249 900 kronor (testbilen kostade 299 900)

Tags: , , , ,

Warning: Division by zero in /storage/content/61/195961/bilplatsen.se/public_html/wp-includes/comment-template.php on line 1338

Contributors



Nyheter

Kontakta Bilplatsen

Namn:*
E-mail:*
Message: