Premiär för nya Audi A6

Med nya Audi A6 lanserar Audi en rad nyheter. Interiören är nyskapande med digitala skärmar som kan audi a6 2018, audi mildhybridsystem, audi mildhybrid, bilplatsen.se, bilplatsen, däckverkstan, däcktidning, sajt om däck, allt om däck, bra däck, billiga däck, däcknyheter, däckinfo, nyheter om fälgar, fälgar, allt om fälgar, fälg nyheter, fälgar, billiga fälgar, snygga fälgar, biltest, nybilstest, krocktest, bilartikel, artikel om bil, provkörning, testad,skräddarsys efter förarens behov. De avancerade säkerhets- och assistanssystemen blir allt mer intelligenta och sammankopplade. Köregenskaperna har designats för att ge hög komfort och samtidigt en sportigare känsla. Alla motorer är dessutom elektrifierade med mildhybridsystem för att sänka förbrukningen.

Det helt digitala infotainmentsystemet gör det möjligt att byta plats på flera funktioner genom att använda drag-and-drop – som på en smartphone. Utöver de två touchskärmarna erbjuds dessutom Audis virtuella cockpit direkt i förarens siktfält där de viktigaste funktionerna är samlade och styrs via multifunktionsratten.

audi a6 2018, audi mildhybridsystem, audi mildhybrid, bilplatsen.se, bilplatsen, däckverkstan, däcktidning, sajt om däck, allt om däck, bra däck, billiga däck, däcknyheter, däckinfo, nyheter om fälgar, fälgar, allt om fälgar, fälg nyheter, fälgar, billiga fälgar, snygga fälgar, biltest, nybilstest, krocktest, bilartikel, artikel om bil, provkörning, testad,I den svenska standardutrustningen ingår bl.a. adaptiv förarassistans med farthållare, filhållare och kökörningsassistent, turn assist som varnar och bromsar vid vänstersväng, undanmanöverassistent samt pre sense city autobroms. Med parking pilot och garage pilot, som kommer att erbjudas senare under året, kan bilen själv manövreras in och ut ur en parkeringsficka eller garage. Föraren kan då stå utanför och styra via myAudi-appen på mobiltelefonen. Beroende på utrustningsnivå ingår upp till fem radarsensorer, fyra kameror, tolv ultraljudssensorer och en laserskanner.

Alla motorer i nya Audi A6 är elektrifierade med Audis nya mildhybridteknik. I systemetaudi a6 2018, audi mildhybridsystem, audi mildhybrid, bilplatsen.se, bilplatsen, däckverkstan, däcktidning, sajt om däck, allt om däck, bra däck, billiga däck, däcknyheter, däckinfo, nyheter om fälgar, fälgar, allt om fälgar, fälg nyheter, fälgar, billiga fälgar, snygga fälgar, biltest, nybilstest, krocktest, bilartikel, artikel om bil, provkörning, testad, arbetar en remdriven kombinerad generator/startmotor (BAS) tillsammans med ett litiumjon-batteri som gör att Audi A6 kan rulla fritt med motorn avstängd i hastigheter från 55 till 160 km/h. Vid inbromsning kan dessutom upp till 12 kW återvinnas.
Initialt erbjuds två kraftfulla motorer – en TFSI och en TDI. Den turboladdade 3.0 TFSI V6-motorn på 340 hk och 500 Nm i vridmoment gör 0-100 km/tim på 5,1 sekunder och har en blandad förbrukning på 6,7 – 7,1 liter/100 km med 151-161 g/km i CO2-utsläpp. 3.0 TDI-motorn på 286 hk och 620 Nm i vridmoment ger liknande prestanda till en blandad förbrukning på 5,5-5,8 l/100 km till 142-150 g/km i CO2 -utsläpp.
Båda motorerna har fyrhjulsdrivning (quattro) som standard, där 3.0 TFSI är försedd med 7-stegad S tronic och ultrateknik medan 3.0 TDI är kombinerad med tiptronic och självspärrande mittdifferential. Säljstarten blir i slutet av mars i Sverige med marknadsintroduktion i slutet av sommaren.

Tags: , ,



Nyheter