Bränslecellsbuss från Toyota

Toyotas vätgasdrivna elbuss Sora har som första bränslecellsbuss blivit typgodkänd i toyota buss, eldriven buss, toyota sora, bilplatsen.se, bilplatsen, däckverkstan, däcktidning,  sajt om däck, allt om däck, bra däck, billiga däck, däcknyheter, däckinfo, nyheter om fälgar, fälgar, allt om fälgar, fälg nyheter, fälgar, billiga fälgar, snygga fälgar,   biltest, nybilstest, krocktest, bilartikel, artikel om bil, provkörning, testad,Japan. Därmed kan bussen nu också börja säljas kommersiellt. Under de närmaste två åren räknar Toyota med att över 100 Sora-bussar ska sättas in i reguljär trafik i toyota buss, eldriven buss, toyota sora, bilplatsen.se, bilplatsen, däckverkstan, däcktidning,  sajt om däck, allt om däck, bra däck, billiga däck, däcknyheter, däckinfo, nyheter om fälgar, fälgar, allt om fälgar, fälg nyheter, fälgar, billiga fälgar, snygga fälgar,   biltest, nybilstest, krocktest, bilartikel, artikel om bil, provkörning, testad,Tokyo-området, i god tid till OS och Paralympics 2020.

Stadsbussen Sora drivs av elmotorer som får sin energi från vätgasdrivna bränsleceller. Därmed släpper den varken ut CO2, kväveoxider eller partiklar under drift. Det enda utsläppet när den körs är ren vattenånga. Eftersom bussen helt saknar förbränningsmotor och endast drivs med elmotorer är den både tyst och vibrationsfri. Drivlinan är en utveckling av den som används i Toyotas vätgasdrivna elbil Mirai.

Interiören är flexibel för passagerare där golvet är lågt för att ge ett enkelt insteg och säten som är toyota buss, eldriven buss, toyota sora, bilplatsen.se, bilplatsen, däckverkstan, däcktidning,  sajt om däck, allt om däck, bra däck, billiga däck, däcknyheter, däckinfo, nyheter om fälgar, fälgar, allt om fälgar, fälg nyheter, fälgar, billiga fälgar, snygga fälgar,   biltest, nybilstest, krocktest, bilartikel, artikel om bil, provkörning, testad,fällbara. Förankringsöglor i golvet ger extra trygghet för rullstolsburna och/eller barnvagnar. Både den inre och den yttre säkerhetsnivån är hög. Bland annat har bussen åtta videokameror, som hjälper föraren att upptäcka fotgängare och cyklister. Automatik gör dessutom att bussen bromsas in och accelereras mjukt vid hållplatserna. I händelse av stora elavbrott kan bussen även fungera som reservkraftverk till elnätet, och kan då leverera upp till 9 kW, med en total kapacitet på 235 kWh.

Fakta Toyota Sora
Längd/bredd/höjd (cm): 1 052/249/335. Antal passagerare: 78 (22 sittande och 56 stående). Bränslecell: Solid polymerelektrolyt. Elmotorer, effekt: 2 st asynkrona växelströmsmotorer à 113 kW (154 hk). Vätgastankar: 10 st (70 MPa) à 60 liter. Driftbatteri: Nickel-metall-hydrid.

Tags: , , , , ,



Nyheter