Bridgestone Battlax Racing R11

Äntligen finns det ett däck som verkligen kan utmana de bästa varvtiderna, varv efter varv.bridgestone, battlax, tävlingsdäck, mcracing, slitbanemönster, motorcykelracing, däckverkstan, däckverkstan.se, däckinfo, info om mc däck, mc däck, däck till motorcykel, däcktidning
Bridgestone, världsledande däck- och gummiproducent höjer nu ribban för mönstrade tävlingsdäck i och med lansering av Battlax Racing R11, designat för att ge supersportförare det förtroende som krävs för att sätta de snabbaste varvtiderna.

Med den bästa tänkbara mix mellan Bridgestones teknikkunnande vad gäller motorcykelracing, kombinerad med nya avancerade gummiblandningar och konstruktioner rankas R11 som det bästa prestandadäcket bland mönstrade tävlingsdäck. Detta har man lyckats med utan att kompromissa med Bridgestones racing-DNA.

bridgestone, battlax, tävlingsdäck, mcracing, slitbanemönster, motorcykelracing, däckverkstan, däckverkstan.se, däckinfo, info om mc däck, mc däck, däck till motorcykel, däcktidning”Förtroende och tillit är en stor del i racing. Nya Battlax Racing R11 har det där extra greppet och ger den säkra känslan och kontakten i banan, speciellt vid ingång i kurvor där just själva förtroendet är avgörande. R11-förare kommer att se förbättrade varvtider redan efter första varvet”, säger Nico Thuy, Bridgestones Europachef – Motorcykel. Fakta baserad på däckförsäljning 2016.
Källa: Tire Business 2017 – Global Tire Company Ratings.

R11 är utvecklat ur Battlax R10 som Bridgestone hade som riktmärke och varifrån man satte upp ett flertal mål till förbättring. Ett par av dessa mål var förbättrad bankänsla, hur däcket presterar och ger föraren förtroende att korta sina varvtider varv efter varv i ett race.

Konstruktionen av R11’s framdäck bygger på en ny variabel stomme V-MSB (mono-spiral- belt) som ger en större kontaktyta mot banan vid kurvtagning. Detta ger föraren ett bättre grepp vilket möjliggör en snabbare ingång i kurvorna, med mer bankänsla och en högre tillit.bridgestone, battlax, tävlingsdäck, mcracing, slitbanemönster, motorcykelracing, däckverkstan, däckverkstan.se, däckinfo, info om mc däck, mc däck, däck till motorcykel, däcktidning

Bakdäcket är baserat på en förstärkt GP-stomme som tagits fram för Bridgestones V02 slickracingdäck. Men även här använder Bridgestone sig av sin V-MSB-teknik som ger däcket en enorm styrka. Summan blir ett bakdäck med ett högre grepp och prestanda i alla situationer och som finns där under hela däckets livslängd.

När det gäller slitbanemönstret har ingenjörerna hos Bridgestone börjat med att analysera det mönsterslitage som blir vid acceleration och hur mönstret till viss del deformeras vid inbromsning och i kurvkörning. Efter det utvecklade man det nya och innovativa slitbanemönstret som ger optimal stabilitet i kurvkörning med maximalt grepp under acceleration men som också bidrar till att däcket snabbt kommer upp i rätt arbetstemperatur.

bridgestone, battlax, tävlingsdäck, mcracing, slitbanemönster, motorcykelracing, däckverkstan, däckverkstan.se, däckinfo, info om mc däck, mc däck, däck till motorcykel, däcktidningBantester  av R11 påvisar de förbättringar som gjorts i jämförelse med föregångaren. Detta speciellt vad gäller ingång i kurvor och tilltro från föraren som påverkar varvtiderna som i testerna kunde påvisa 1,3 % snabbare varvtider på det snabbaste varvet.

Nya Battlax Racing R11 är rekommenderat till alla motorcykeltävlingar inklusive SSP 300, SSP 600 och SST 1000 mästerskapsserie liksom till alla motorcykeltillverkares egna evenemang.

Bridgestone kommer mellan januari och mars månad introducera en komplett uppställning innehållande 2 dimensioner framdäck och 6 dimensioner vad gäller bakdäck. Samtliga R11-däck kommer att finnas i gummiblandning ”medium” men också som ”soft” i vissa storlekar.

Tags: , ,



Nyheter