StorTest: Mazda MX5 ’Miata’, Mercedes SLK 200 Kompressor & BMW Z3 Roadster

maj 17, 2016

Vår är det när man ser de första nyputsade cabbarna på våra solvarma och torra vårvägar.

Men hur är de som begagnade, nio – tio år gamla?

För att få lite extra piff på anrättningen har vi i den här begbil-testen även tagit med ytterligare en stark spelare,cabriolet biltest mercedes slk, bmw z3, mazda mx5 BMW Z3 Roadster.
De här tre kombattanterna är ganska lika. De är alla tvåsitsiga och har fyrcylindriga motorer på nästan två liter under huven och bakhjulsdrivning. Men det finns även skillnader mellan till exempel effekt men också inköpspris.

På 60-talet kryllade det av sportbilar och de flesta kom från England. Men när proppen gick ur öriket och den engelska bilindustrin stängde ned försvann också sportvagnstillverkare som MG, Sunbeam, Triumph, Austin Healey och Jaguar som på sin tid utgjorde sportvagnens ryggrad.

Den som tog upp den kastade handsken var japanska Mazda som 1990 presenterade vad alla sportbilsentusiaster länge väntat på.
En enkel, snudd på spartansk sportbil med en sufflett som man kan fälla ned med ett enkelt handgrepp då man fortfarande sitter i bilen.
Helt manuell alltså. Mazda MX5 eller Miata som den kom att kallas var en modern MGB. Priset var mycket bra och bilen sålde som smör i solsken.

Mazda MX5 miata begagnadMazda MX5 Miata hade under huven från början en fyrcylindrig 1,6-litersmotor på 116 hk, men fyra år senare, 1994 kom ett fränare motoralternativ på 1,8 liter och 130 hk. Då hade Miata också ABS-bromsar som standard. Fyra år senare kom Miata i en bredare och längre version vilket också innebar att popup-strålkastarna försvann samtidigt som motoreffekten ökades till 140 hk.
2001 kom Miata med nytt bak- och framparti där också strålkastarna gjorts om. Ur samma motor på 1,8 liter kom det nu 146 hästkrafter och till det en 6-växlad låda som gjorde körningen rappare än tidigare.
Svensk Bilprovning bedömer MX5 som bättre än medelbilen. Säkert har det med att göra att bilarna bara körs på soliga sommardagar och blir sedan ompysslade under vinterhalvåret.
Även om Miata är en typisk sommarbil så bör man kolla efter rost. Detta då suffletten är ganska känslig och läckage är inte så ovanligt. Kamremmar är ett känsligt kapitel och då många Miator ofta står längre perioder bör man byta kamrem var femte år.
mercedes slk begagnadMercedes SLK 200 som kom 1997 kom till av den anledningen att man ville vara med och rida på den cabbvåg som Mazda MX5 hade skapat.
SLK kunde här erbjuda mer i komfortväg då Mercedes byggde sin SLK på den större C-klassmodellen. SLK har dubbla identiteter, både som öppen cabriolet och som tvåsitsig coupé. Det är bara 25 sekunder som skiljer de olika identiteterna åt vilket är den tid det tar att cabba upp eller ned det vikbara plåttaket, allt med små surrande elmotorer. Men när taket är nedfällt finns det inte så mycket plats för bagage.
SLK 200 finns med två fyrcylindriga motorer; SLK 200 med 136 hk och SLK 200 Kompressor på 163 hk men också med en bitande, även den kompressorladdad fyra på 197 hk. År 2000 kom också en V6:a på 218 hk.

För att ta ur udden på den största konkurrenten BMW toppade Mercedes med AMG-versionen SLK32 på 354 hk. Kul, sa BMW och svarade med att ladda in 325 hk i Z3 M Roadster som då både var lättare och därmed snabbare än sin tyska rival.
Bilprovningen håller också Mercedes SLK som bättre än medelbilen i sina besiktningsprotokoll. Smolk i bägaren är krånglande tak som även det kan läcka.
Taket är väldigt känsligt i upp- eller nedvikningsproceduren där ett antal vajrar sköter det hela och kan lätt komma ur fas om man stör proceduren. Skulle man behöva reparera det hopfällbara taket så är inte det billigt. Men ibland kan det räcka bara med nya gummilister.
Problem har det också varit med sönderrostade avgassystem, kärvande bakbromsar, typiskt för vintergaragerade bilar, men också rost och mögel i bakluckan då det är här taket huserar när det är nedfällt. 2004 kom så den nya SLK och alldeles i dagarna var det premiär för den helt nya SLK som vi har idag.

bmw z3 cabrioletBMW Z3 Roadster gjorde sin säkerligen dyra debut i James Bondfilmen ’Golden Eye’ med Pierce Brosnan och svenskan Izabella Scourupco, den senare som vacker Bond-brud. Året efter Bond-premiären 1996 kom den USA-tillverkade sportbilen till Sverige.
Den var lika enkel och spartansk som Miatan och byggd på den gamla BMW 3-serien från 80-talet. Man hade gjort det ganska enkelt för sig då man bland annat bara snudd på lyft över hela bakvagnen från 3-serien till Z3:an. Men det betyder inte att det var dåligt, tvärt om, det BMW hade åstadkommit var mycket bra.
Under den långa motorhuven låg den fyrcylindriga 1,8-litersmotorn på 115 hk som kändes ganska lagom vid första provkörningen i trakterna runt Spartanburg i USA. Sedan kom en 1,9-litersmotor på 118 hk som senare ersattes av den 6-cylindriga tvålitersmotorn på 150 hk men också en 2,2-litersversion på 170 hk. Senare kom också en riktig värsting på 325 hk för att svara på Mercedes provokation vad gällde antalet hästkrafter. Då osade det katt mellan kämparna.

Styrning och motorrespons, även hos de små motorerna är ett stort glädjeämne, även om bakvagnen kan vara lite lömsk, speciellt vid dåligt väglag. Först år 2000 kom ett antisladdsystem.
Bilprovningen ger ett godkännande även till BMW Z3 som häver sig över medelbilen i besiktningsprotokollen. Men kritik från både Bilprovningen och ägare pekar på framvagnen med glapp i spindelleder (detta speciellt för årsmodeller -00 till -02), en reparation som går på över 1 300:-.
Som konkurrenterna här är läckande sufflett ett problem, som liksom hos MX5 med åren också får en gulnad plastbakruta. Kostnad för ny sufflett är minst ett par tusen kronor. Krånglande el-fönsterhissar finns också på listan liksom glapp i bakvagnsbussningar. Lyssna också på bakaxeln som i värsta fall kan ha oljud, vilket är lika med slitage. De vassa M-modellerna har haft problem med ventilstyrningssystemet i sina motorer, en operation som kan kosta en slant.

Många av dessa bilar är svensksålda men lika många är också direktimporterade. Det är oftast bland de senare exemplaren som man kan hitta bilar som körts hårt och som också kan sakna utrustning som svensksålda bilar hade som standardutrustning.
Vad som allvarligare är att de direktimporterade bilarna också kan ha fått mixtrade vägmätare och falska serviceböcker, om de över huvud taget har någon sådan.

Visst är de fina leksaker alla tre. De flesta exemplar som finns till salu i Sverige är oftast i mycket bra skick. Detta då de oftast bara körts under sommarhalvåret och sedan stå i garage under vintern och blivit ompysslade. En perfekt hobby, kanske till och med för hela familjen nu när det är vår och allt…

Mazda MX5 ’Miata’

mazda mx5 cabrioletMotor: 4 cyl, 146hk,  1839 cc, bensin
Prestanda: 0-100 km/tim 8,5 sek – 205 km/tim
Förbrukning och miljö: 0,87 liter/mil Kostnad per mil: 28 kronor.
Prisbild april 2011: 4000 mil = 108 000:-, 6000 mil = 101 000:-, 8000 mil = 93 000:-, 10000 mil = 86 000:-, 12000 mil = 80 000:-, 14000 mil = 74 000:-.
Pris ny 2002: 204 500:-

Mercedes SLK 200 Kompressor

Motor: 4 cyl med kompressor 163 hk, 1998 cc, bensin mercedes slk cabriolet
Prestanda: 0-100 km/tim 8,2 sek – 223 km/tim
Förbrukning och miljö:  0,96 liter/mil Kostnad per mil: 41 kronor.
Prisbild april 2011: 4000 mil = 177 000:-, 6000 mil = 163 000:-, 8000 mil = 159 000:-, 10000 mil = 151 000:-, 12000 mil = 144 000:-, 14000 mil = 137 000:-
Pris ny 2002: 319 500:-

BMW Z3 1,9 Roadster

begagnad bmw z3 james bondMotor: 4 cyl, 118 hk, 1895 cc, bensin
Prestanda: 0-100 km/tim 10,4 sek – 196 km/tim
Förbrukning och miljö: 0,79 liter/mil Kostnad per mil: 36 kronor.
Prisbild april 2011: 4000 mil = 154 000:-, 6000 mil = 146 000:-, 8000 mil = 139 000:-, 10000 mil = 131 000:-, 12000 mil = 124 000:-, 14000 mil = 118 000:-
Pris ny 2002: 275 000:-   .
Priserna avser felfria bilar och priserna är hämtade från olika internetsajter, bland annat MRF´s Biltorget, Bytbil, Blocket med flera.

Tags: , , , , ,

Warning: Division by zero in /storage/content/61/195961/bilplatsen.se/public_html/wp-includes/comment-template.php on line 1338

Contributors



Nyheter

Kontakta Bilplatsen

Namn:*
E-mail:*
Message: