Biltest: Kia Picanto – Lätt & Lagom

maj 15, 2016

När en ny modell ersätter en utgående sådan är det vanligt att nykomlingen växt till sig lite.

Så är det med nya Kia Picanto. Några stora måttförändringar är det inte frågan om utan kan snarare mätas i Kia Picantomillimetrar då nykomlingen vuxit med 60 mm på längden men behållit samma bredd och höjd som föregångaren.
Nya Picanto finns som fem- och tredörrars kaross och ska enligt Kia förmedla en solid och kompakt känsla. Hur bra kan det vara ska vi ta reda på.

Idag är små bilar i princip lika säkra som de större vagnarna. Den nu avgående generationen Picanto som krocktestades av Euro NCAP -04 fick bara tre av fem möjliga stjärnor.
Kia förväntar sig betydligt bättre resultat än så för nya Picanto. Förhoppningsvis full pott som nya Suzuki Swift 2010 kammade hem eller åtminstone fyra stjärnor som nya Nissan Micra fått. Det senare mest troligt då nya Picanto inte har ESP på alla marknader i Europa.
Säkerheten är ändå hög då Picanto har sju krockkuddar där den sjunde är knäkudde till föraren. Vidare finns här också aktiva nackskydd, ESP och Hill Assist (hjälp vid start i backe) och naturligtvis ABS och ESP.

Tysk design

perfekt liten bilUtseendet har blivit betydligt tuffare vilket den tyske designern Peter Schreyer sett till, som närmast kommer från Audi men håller sedan -06 i ritstiftet hos Kia som har sin europeiska designstudio i tyska Rüsselsheim. Inredningen och instrumentpanelen har blivit betydligt elegantare, till och med lite lyxig vill jag betona. Att åka fem vuxna är inte att tänka på men fyra går bra.

Bak sitter man fortfarande något trångt även om Kia gör stor sak av att bilens axelavstånd mellan fram- och bakaxel ökats med en centimeter.rymlig småbil

Däremot har bagaget blivit rymligare och tar nu 200 lådliter vilket kanske inte är någon höjdare men bättre mot tidigare 157 liter. Fäller jag baksätet får då 870 lådliter bagage plats här. Det är däremot riktigt bra.

Förra Picanto var en utpräglad stadsbil. Liten, mjuk och lättmanövrerad. Nya modellen känns precis lika lättarbetad och smidig runt gathörnen.
Två utrustningsnivåer finns att välja på där den övre bland annat har automatisk luftkonditionering och eluppvärmd ratt.

Tre- eller fyrpip
Två snåla bensinare finns på motorprogrammet; en knappt 1-liters trecylindrig spis på 69 hästar (0,41 l/mil, CO2 95 g/km) och 1,2-liters fyra på 85 hk (0,43 l/mil, CO2 100 g/km). Båda med femväxlad manuell låda eller till den större motorn mot tillägg (10 000:-) en fyrstegad automat. Båda versionerna har Start&Stop-teknik som standard vilket gör CO2-värdena riktigt låga.
Men än en gång gynnar det nog inte oss i kalla Norden så mycket.

Bakom ratten i den hetsiga spanska trafiken i Barcelona trivs Picanto som bäst. Start&Stop-systemet funkar här perfekt då motorn stängs av som systemet säger till om vid rödljus och startar kvickt igen då det slår om till grönt. Men på landsväg och på motorväg känns den inte lika hemma. Den lilla trepipen brummar gott men har ett dåligt säker liten bilbottendrag och den större 4-cylindriga maskinen är visserligen något bättre, men ingen av dem gör att man ligger i omkörningsfil utan här gäller det att planera omkörningarna om det ska bli några.

Produktionstakten har varit ganska hög på föregångaren då den sedan 2004 tillverkats och sålts i 1,1 miljoner ex. Av dessa har 5 422 hittat till Sverige och blev under de två senaste åren den femte mest sålda bilen i småbilssegmentet. Blir det samma succé nu som tidigare återstår att se.

Priset är det som säkert kommer att ha en avgörande roll här. Och med ett pris på 109 900:- för 1.0 och 124 900:- för den större 1.2-litersversionen så tror jag att det blir minstingen som drar det längsta strået och vinner flest köpare även om Kia Sverige själva tror motsatsen.
Från mig får i alla fall båda nykomlingarna klart godkänt även om den inte lyckades förmedla så mycket kraft, men väl mycket av den utlovade solida och kompakta känslan.

Kia Picanto

Motor/effekt: 1.0 liter, 3 cyl, bensin, max effekt 69 hk
Prestanda: toppfart 153 km/tim, 0-100 14,4 sek.
Förbrukning/miljö: 0,41 liter/mil, CO2 95 g/km.
Pris: från 109 900:-

Tags: , , , ,

Warning: Division by zero in /storage/content/61/195961/bilplatsen.se/public_html/wp-includes/comment-template.php on line 1338

Contributors



Nyheter

Kontakta Bilplatsen

Namn:*
E-mail:*
Message: