Biltest:Renault Kangoo Z.E.

augusti 11, 2016

Renault gjorde ett klipp då posten köpte upp en farlig massa Kangoobilar efter introduktionen 1997. Och visst fick deRenault Kangoo Z.E. biltest slita hårt.
Då med antingen en diesel eller en bensinare på 105 hk under huven. För åtta år sedan fick Kangoo en behövlig ”face-lift” som inte gjorde så mycket till utseendet utan mer till tekniken.

Nu kommer den i en ny tappning med eldrivning som gör att man kan köra 17 mil utan ett gram CO2 i utsläpp. Det kanske är en liten överdrift med tanke på vårt klimat.

Kangoo Z.E. kommer i två versioner – Z.E. och Maxi Z.E. där den senare är förlängd 40 cm och tar 2,4 – 4 kubikmeter last mot den mindre som tar 3 kubik som i testbilen. Tack vare att batteripacken som är av typ litium-ion är placerat under golvet så tar de tre Z.E.-modellerna lika mycket lastvolym som de traditionella Kangoo-versionerna.

Renault Kangoo Z.E.Z.E.-versionen är mest avsedd som en hantverks- eller budbil (tvåsits) än personbil (femsits). Antingen kan man få den så att säga plåtren eller med fönster runt. Skjutdörr på högersidan ingår, men vill man även ha en på vänster sida så kostar det 2 560:- exkl moms.

När jag lagt i växeln i körläge framåt och trycker på gaspedalen så rullar vi ljudlöst iväg. Som alla elmotorer har jag ingen effektkurva utan kraften 226 Nm finns direkt från start och hela vägen upp till maxhastighet som är satt till 130 km/tim och tills den så att säga tvärt tar slut. Någon växellåda i egentlig bemärkelse finns som sagt inte utan den spak med vilken jag kan lägga i fram- eller backläge är mera som ett kontaktdon. När jag sedan motorbromsar så går den energin tillbaka till batteripacken. Är man van att planera sin körning och sitt körsätt med att utnyttja motorbroms så kommer man knappt att använda de vanliga bromsarna med tanke på energiåtervinningen.

I standardutrustningen ingår ABS-bromsar, antisladdsystem, dubbla krockkuddar, sidokrockkudde för förare och sex lastöglor och belysning i lastutrymmet, manuell luftkonditionering, farthållare/fartbegränsare och backradar. 

Ytterligare ett tillval finns och det är ett ljudsystem som ska varna cyklister och gångtrafikanter att ”här kommer jag” Renault Kangoo ZEdå jag annars är farligt ljudlös.
Fastän bilen inte går på något fossilt bränsle finns tanklocket kvar och i slutet av bränsleröret en dieseltank på 15 liter till kupévärmaren som är standard.Priserna på de tre versionerna Kangoo Z.E. är mycket bra (från 200 000:- exkl moms) och jämför vi den större Maxi Z.E. med den dieseldrivna versionen så kostar de lika mycket – 210 500:- (exkl moms) detta för att batteripacken inte ingår i själva priset. Batteriet kan man alltså inte köpa utan det får man hyra för 699:- (exkl moms) i månaden. Dyrt tycker vi och är batteripacken inte pålitlig? Tydligen inte då Renault själva säger samma sak och hyr alltså hellre ut det. ”Allt för kundens bästa”, säger Karin Karlsson, PR-ansvarig för Renault i Sverige.

Kostnaden för att köra på el är som Renault räknat fem till tio gånger lägre än att köra på bensin. Även handhavandekostnaden för bilen totalt inklusive service är mindre, ca -20% i jämförelse med samma bil men med bensindrift. Så det ser ut att bli en bra affär i slutändan.
På sjutton mil kommer man långt – sjutton mil närmare bestämt och det borde nog räcka dagligen för de flesta i bud- och hantverkssvängen. Så när sista gnistan i batteriet slocknat är det dags att ladda och det gör jag genom ett vanligt 220 volts uttag på ca tio till tolv timmar beroende på om man har 10 eller 16 ampere (sex till åtta timmar) eller betydligt snabbare – under fem minuter om man har tillgång till 400 volt.

Renault Kangoo Z.E. elbilRenault Kangoo Z.E

Motor: elmotor, 60 hk
Batteri: litium-ion, 22 kWh, 260 kg
Räckvidd: 170 km
Prestanda: Topphastighet 130 km/tim, 0-100 20, 3 sek
Förbrukning / Miljö: 0 g/km
Maxlast/lastutrymme: 595 kg/3,0 m3
Lastutrymme l/b/h: 113/122/119 cm
Garantier (år): 2 nybil, 3 vagnskada, 12 rostskydd, 5 elmotor/10 000 mil
Pris (exkl moms): 200 000:-

 

Tags: , , , , , ,

Warning: Division by zero in /storage/content/61/195961/bilplatsen.se/public_html/wp-includes/comment-template.php on line 1338

Contributors



Nyheter

Kontakta Bilplatsen

Namn:*
E-mail:*
Message: