Flygplansdäck blir biojetbränsle

Det australiensiska återvinningsföretaget Green Distillation Technologies (GDT) har en metod att återvinna uttjänta flygplansdäck till att bli biojetbränsle.

Green Distillation Technologies, återvinning av däck till bränsle, återvinning blir bränsle, återvinna däck till bränsle, Däckverkstan, däckverkstan.se, www.däckverkstan.se, däcktidning, sajt om däck, allt om däck, bra däck, billiga däck, bilplatsen, bilplatsen.se, däcknyheter, däckinfo, En av beståndsdelarna i ett däck är kol som kommer från råolja som gjorts till ett fint pulver och är ett av de vanligaste ämnen i tillverkningen och är ett starkt och värmetåligt material. Kol finns i en oändlig mängd saker: målarfärg, kläder och skor, bläck, trycksvärta men också i smink, nagellack och läppstift och inte att förglömma däck.

Med GDT’s teknik kan man återvinna uttjänta flygplansdäck till kol, olja och stål. En metod som man även använder när det gäller kasserade personbilsdäck. Av ungefär 10 kilo bildäck får man ut 4 kilo kol, 4 liter olja och 2 kilo stål. Från ett kasserat entreprenaddäck får man 28 kilo kol, 27 liter olja och 15 kilo stål. Ett dumperdäck från en gruvmaskin som kanske väger 4 ton kan man tillvarata 1 600 kilo kol, 1 500 liter olja och 800 kilo stål.

De flesta flygbolag har en utomstående däckspecialist som byter däck efter ett visst antal starter och landningar enligt flygplanstillverkarens rekommendation. I många fall går flygplansdäck att regummeraGreen Distillation Technologies, återvinning av däck till bränsle, återvinning blir bränsle, återvinna däck till bränsle, Däckverkstan, däckverkstan.se, www.däckverkstan.se, däcktidning, sajt om däck, allt om däck, bra däck, billiga däck, bilplatsen, bilplatsen.se, däcknyheter, däckinfo, men till sist har även dessa däck med kanske sliten stomme nått vägs ände.

Det finns en uppsjö av utrangerade flygplansdäck då dessa måste bytas var 6:e månad eller 300 starter och landningar. En Boeing 777 har 14 hjul, en Airbus A380 22 hjul och fetingen Anatov AN225 hela 32 hjul. Flygplansdäck innehåller inte så mycket stål i proportion till kol och olja. Tack vare att oljan har lågt svavelvärde kan dessa däck bli raffinerade till biojetbränsle. GDT fick för tre år sedan ta emot en bronsplakett för sin innovation.

Tags: , ,



Nyheter