Biltest: Nissan Navara – Kul på fyra hjul

augusti 9, 2016

Att ha en pickis är ett väl så bra alternativ till en större kombi eller SUV. Kanske till och med bättre. DåNissan Navara provkörning Navara som har så kallad dubbel-hytt gör att jag har plats både för familjen utöver att jag kan lasta en hel del på flaket. Att jag sedan har fyrhjulsdrivning och en effektstinn V6:a under huven är bara bonus. Perfekt för både arbete som fritid.

Under motorhuven mullrar den stora V6:an dovt och då jag lägger växelväljaren i sportläget och trycker ner gaspedalen vaknar alla de 231 ystra hästarna under huven till liv. Fyrhjulsdrivningssystemet är säkert men det drar också mer bränsle varför jag oftast kör på tvåhjulsdriving (bakhjulsdrivning).

Att sätta sig bakom ratten är ett rent nöje. Personbilskänslan är stark och då jag vrider om tändningsnyckeln slår hastighetsmätar- och varvräknarnålarna ett varv för att sedan ställa sig på noll i startögonblicket. Kul grej. Bakom framsätena finns plats för tre åkande men här är komforten inte alls lika bra. Hårt och eländigt klagade passagerarna. Nissan Navara Double Cab finns i tre olika utrustningsnivåer: XE, SE och LE. Priserna startar från 291 375:-, då för den enklaste Navara med dubbelhytt, och upp till den högsta utrustningsnivån LE som i testbilen som då har diffbroms bak men också automatlåda till ett pris av 447 625:-.

Undertill hittar vi ett riktigt ramverk som bara de tuffaste SUV:ar och pickisar har och som bakvagn en lite gammalmodig stel axel med bladfjädrar. Utan någon last är Navara inte något strykjärn på vägen, speciellt inte på grusväg. Men när vi väl fick på lite last – flaket fullt med träpallar blev den stabilare. Fast det går inte att lasta hur Nissan Navara biltestmycket som helst då maxlasten är satt till 900 kilo. Med släp får jag dra hela tre ton men då räcker inte vanligt B-körkort som bara tillåter 750 kilo.

Krocksäkerheten är inte den bästa då Navara bara fått tre av fem stjärnor i EuroNCAP’s krocktest. Antisladdsystemet ESP är visserligen standard i den här lyxigare versionen men det kan man inte ens köpa till i den billigare XE-versionen. På instrumentpanelen bredvid reglaget för drivningen sitter en knapp med vilken jag kan stänga av ESP eller rättare sagt flytta fram inkopplingsgränsen. ESP går alltså inte att stänga av helt och hållet vilket är bra. Krockkuddar för förare och passagerare samt sidokrockkuddar och krockgardin är standard i alla utrustningsnivåer.

Att skifta från tvåhjulsdrivning till fyrhjulsdrivning innebär inte att jag måste rycka i en massa spakar. I Navara är det hur enkelt som helst. På mittkonsolen finns ett vred med vilket jag kan välja mellan tre olika drivlägen. I läge 2WD ligger drivningen bara på bakhjulen. Nästa steg är 4WD-högväxel som då låser drivning 50/50 mellan fram- och bakhjul. När det blir tuffare så gäller 4WD-lågväxel för maximalt grepp i snö, sand och djup lera, och under verkligt tuffa förhållanden låser diffbromsen den bakre differentialen (tillval i XE och SE för 6 000:-) och man kan ta sig fram i princip överallt.

Nissan Navara har en muskulös turboladdad 3-liters V6:a på 231 hk under huven och ett vridmoment på Nissan Navara550 newtonmeter. Till detta serveras en 7-stegad automatlåda som standard. Motorn svarar snabbt, ibland lite väl snabbt varför det då är lätt att körningen kan bli lite ryckig. Nästan som om alla hästarna inte är tyglade ordentligt.

447 625 kronor är mycket pengar men vill man så kan man ladda på med lite godis från tillbehörslistan. Vad sägs om en backkamera som även filmar dragkulan och gör det lättare att haka på släp. Eller en robust kåpa över flaket (ca 22 000:-). När man ändå har plånboken framme finns ytterligare en liten detalj som säkert många Navara-ägare skulle kunna tänka sig. Det är en effektbox som skrämmer upp motorn till 260 hästar och 630 newtonmeter. Då lär det gå undan.

Nissan Navara 3.0 V6 Cdi

Motor: 3.0 liter, V6, dieselturbo 231 hk
Prestanda: toppfart 195 km/tim, 0-100 9,3 sek.
Förbrukning/miljö: 0,95 liter/mil, CO2 250 g/km.
Pris:
 från 447 625:-.

 

Tags: , , , ,

Warning: Division by zero in /storage/content/61/195961/bilplatsen.se/public_html/wp-includes/comment-template.php on line 1338

Contributors



Nyheter

Kontakta Bilplatsen

Namn:*
E-mail:*
Message: