Biltest: Honda Jazz Hybrid – Remjohan is back!

augusti 11, 2016

Det blir allt vanligare idag med hybridbilar och här kommer ytterligare en som vill ha en bit av Toyotas Honda Jazz Hybrid bilartikelhybridkaka. Målen för alla hybrider är två – att göra så lite åverkan på miljön som möjligt samtidigt som man har en låg bränsleförbrukning för att gynna den egna plånboken.
Nya Honda Jazz Hybrid har en snittförbrukning på 0,44 liter milen och släpper inte ut mer än 104 gram koldioxid per kilometer.

Med både el och bensin
Jazzhybridens teknik är densamma som finns i den större Honda Insight och den ytterligare större Civic Hybrid. Tillsammans med dessa modeller har Jazz samma fyrcylindriga 1.3-liters bensinmotor.
Att starta eller köra enbart på eldrift som jag kan göra med Toyota Prius Honda Jazz Hybrid artikelär tyvärr inte möjligt med Jazz Hybrid, utan här jobbar de båda – bensin- och elmotorerna jämsides.

Den yttre designen är nästan identisk med den Jazz-modell som kom 2009 (från 149 900:-). De skillnader man gjort utanpå är att ge Jazz Hybrid andra strålkastare och en lite annorlunda grill. Inuti har det tillkommit en liten infopanel mellan hastighetsmätaren och varvräknaren.
En liten kul finess är att när jag kör ekonomiskt är instrumentbelysningen grön och när jag står på gasen blir den ilsket blått.

Remjohan
Jag vrider om startnyckeln (inget nyckellöst startsystem här inte) och bensinmotorn sparkar igång. Att köra Jazz är som att köra vilken annan bil som helst. Men under inbromsning stängs bensinmotorns insug och elmotorn blir till en generator som laddar Litium-jon batteriet som ligger inunder bagagerumsgolvet.
Honda Jazz Hybrid provkörning
Då drivs allt med el och inte ett gram CO2 släpps ut.

Stannar jag vid ett trafikljus stängs också bensinmotorn av för att sedan starta i samma ögonblick som jag nuddar gaspedalen. 0,44 liter milen är inte så dumt och det är vad den lilla 1.3-liters fyrcylindriga bensinmotorn drar. Men då vill det till att man kör försiktigt och är lätt på gasen för att nå den låga konsumtionen.

Under provkörningen i Tyskland kom jag inte ens i närheten av de låga förbrukningssiffrorna som istället låg på 0,68 till 0,71 liter milen.

Hästkraftsantalet är 88 och ur dem får jag 121 newtonmeter. Samtidigt knuffar elmotorn på med sina 14 hk och 78,5 Nm. 88 hk plus 14 borde bli 102 hk men det blir bara 98 hk i realiteten liksom att kraften 121 plus 78,5 newton bara blir 167 Nm.

Som växellåda sitter här en CVT-låda eller Remjohan som den kallades och var DAF’s uppfinning redan på 50-talet. CVT-lådan har inte några direkta växlar utan är en så kallad variationstransmission och är Honda Jazz Hybrid bilteststeglös och har bara en växel framåt och en bak som på en EU-moppe.

Men i Jazz Hybrid kan jag växla med paddlar bakom ratten genom sju konstgjorda lägen vilket kanske är kul den första veckan man har bilen. Sedan har man vant sig vid brummandet från CVT-lådan.

Nya Honda Jazz Hybrid är en lagom stor och bra bil men får ändå smisk av Toyota som med sina tre hybrider Prius, Auris och nu senast Lexus CT 200h som alla har Priustekniken fullt ut och har både lägre förbrukning (0,39 l/mil) lägre utsläpp (CO2 89 g/km) och mer hästkrafter (99 hk).

Men på en punkt är det Honda som tar priset i dubbel bemärkelse.

Nya Jazz Hybrid kostar 189 900:- vilket är 39 100:- mindre än Toyota Auris Hybrid 229 000:-, Prius startar på 267 500:- och Lexus CT 200h kostar från 269 900:-. Men för samma summa som Jazz Hybrid betingar kan man faktiskt få ett flertal andra bilar som drar lika mycket eller till och med mindre bränsle och är nästan lika skonsamma mot miljön.

Honda Jazz HybridHonda Jazz Hybrid testkörd

Motor: 1.4 liter, 4 cyl, bensin, max effekt 88 hk, max vrid 121 Nm.
Elmotorns max effekt: 14 hk, elmotorns vrid 78,5 Nm.
Kombinerad max effekt: 98 hk, kombinerat max vrid 167 Nm.
Prestanda: Toppfart 177 km/tim, 0-100 12,6 sek.
Förbrukning/miljö: 0,44 liter/mil, CO2 104 g/km.
Pris:  cirka 189 900:-

Tags: , , , , ,

Warning: Division by zero in /storage/content/61/195961/bilplatsen.se/public_html/wp-includes/comment-template.php on line 1338

Contributors



Nyheter

Kontakta Bilplatsen

Namn:*
E-mail:*
Message: