Biltest: Audi Q3 – I storstadsdjungeln

augusti 11, 2016

Liten men förbaskat tuff”, sa en kollega spontant om den nya lilla Audi Q3 och jag håller med. Utseendet har Audi Q3  artikelden gemensamt med den betydligt större Q7 och Q5 men den smartaste och billigaste av de tre är ändå nykomlingen Q3.

Jag går ett varv runt bilen. Utseendet i nosen är aggressivt med den stora grillen och de sneda strålkastarna med LED-dagsljus. Profilen känns något slätstruken men när jag sedan ser det eleganta bakpartiet känns hela designen helgjuten. Jag öppnar dörren och glider in på det glatta skinnsätet. Interiören är smakfull som den ska vara i en Audi.

Jag tycker mig känna igen instrumentpanelen från Audi A1. Redan från början har man en bra utrustningsnivå men vill man och har råd så finns det massvis med godis att välja till från den armslånga tillbehörslistan. Panoramaglastak, parkeringsassistans eller internetuppkoppling är bara några av karamellerna som erbjuds.

Audi Q3 biltestKörställningen och komforten fram är ypperlig, så även i baksätet. 460 lådliter tar baksätet i normalt läge, men fäller jag baksätets ryggstöd kan jag trycka in 1 365 lådliter även om lastgolvet inte blir plant. Som extra finess kan man välja till fällbart ryggstöd även på passagerarsätet fram vilket ökar lastvolymen. Ovan på det så är den maximala dragvikten satt till riktigt hyfsade 2 000 kilo.

En nyhet som egentligen inte är en nyhet är ”frirullning” (något som Saab hade redan på 50-talet). Med ”Audi Drive Select” (tillval + 2 700:-)Audi Q3  bilartikel har jag fyra körlägen att välja mellan. ”Komfort”, ”auto”, ”dynamik” och ”effektivitet”. Här i ”effektivitetsläget” i t.ex. nedförsbacke kopplas kopplingen ur och motorvarvet sjunker till tomgång. Då rullar också hjulen fritt och jag spar på bränsledropparna.

Fyra 2-liters direktinsprutade och turboladdade motorer finns att välja på. Alla med Start&Stop-teknik och motorbromsåtervinning. Av dessa är två bensinare på 170 hk (302 500:-), eller 211 hk (343 500:-). På dieselsidan en TDI på 140 hk (288 000:-) respektive 177 hk (343 500:-).

De två kraftfullare motorerna från varje läge har permanent fyrhjulsdrivning men också den sjustegade S-troniclådan som standard istället för en sexväxlad manuell låda. Då Q3 bara har 17 centimeter i markfrigång är den knappast terränggående men fyrhjulsdrivningen kommer säkert till nytta under vinterhalvåret och då på asfalt där Q3 trivs bäst.

Audi Q3Audi Q3 TDi quattro

Motor 2.0 liter,177 hk
Prestanda: toppfart 212 km/tim, 0-100 8,2 sek
Förbrukning/miljö: 0,59 liter/mil, CO2 156 g/km
Garantier: Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år.
Pris:
 från 288 000:-, som testbilen 343 500:-

 

Tags: , , ,

Warning: Division by zero in /storage/content/61/195961/bilplatsen.se/public_html/wp-includes/comment-template.php on line 1338

Contributors



Nyheter

Kontakta Bilplatsen

Namn:*
E-mail:*
Message: